Powered By Blogger

Jumaat, 13 Julai 2018

Menara Alor Setar


                                                             
                                                                 Menara Alor Setar


Di Alor Setar terdapat menara komunikasi setinggi 165.5 meter dan telah menelan belanja 40 juta untuk membinanya. Sudah pasti menara ini menjadi mercu tanda bagi Negeri Kedah dan menjadi salah sebuah tempat menarik di Alor Setar.

Ianya merupakan salah satu mercu tanda yang popular di Alor Setar yang tersergam di kaki langit bandar. Menara perhubungan ini merupakan banggunan tertinggi di Alor Setar. Pemandangan di seluruh Alor Setar dapat dilihat di atas menara ini.

Terdapat juga Balai Cerap yang terletak pada ketinggian 88 meter dari tapak struktur untuk melihat anak bulan dan Menara Alor Setar memiliki reka bentuk menyerupai setangkai padi yang diikat bersama, sebagai penghormatan kepada kepentingan penanaman padi di kedah.

Menara ini telah menjadi tumpuan para pelancong dalam negara mahupon luar negara. Keindahan menara ini lagi terserlah kerana dikelilingi oleh landskap yang sangat menarik.


                                                     
                                                         Peta Lokasi Menara Alor Setar


Reka Bentuk Menara

Pembinaan menara yang bernilai RM 40 juta ini berunsurkan kepada seni bina tempatan dan moden. Struktur binaanya berasaskan ciri-ciri tradisional rumpun padi yang mempunyai keindahannya yang tersendiri.





Keistimewaan Menara

Menara ini juga menjadi menara pemerhati bagi melihat anak bulan yang menandakan permulaan Islam. Dek pemerhatian berada di ketinggian 88 meter dari dasar struktur ini.


Apa Yang Ada Dalam Menara?

Di dalam menara ini, pelawat dapat melihat pemandangan bandaraya Alor Setar dan juga dikelilingi banyak restoran dan kedai cenderamata.


                                            Restoran Bergerak di dalam Menara Alor Setar


Harga Tiket

Warganegara
  •  Dewasa : RM 9.00
  •  Kanak-kanak, Warga emas dan OKU : RM 5.00
  •  Pelajar : RM 9.00
  •  Sekolah Rendah dan Tabika : RM 5.00

Bukan Warganegara
  • Dewasa : RM 16.00
  • Kanak-kanak : RM 9.00
  • Pelajar : RM 11.00
  • Sekolah Rendah dan Tabika : RM 9.00

Waktu Operasi

9.00 a.m sehingga 10.30 p.m 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan